ایجاد یک سیستم ویپ (VoIP) مطمئن و ایمن در برابر آسیب های در گذشته به سختی می­توانستیم یک موضوع را به صورت عمومی دربیاوریم و به آسانی میتوانستیم آنرا به حالت شخصی و خصوصی نگه داریم. در حال حاضر به سختی می­توانیم یک موضوع را شخصی و خصوصی نگه داریم و به آسانی می­توان آن را عمومی کرد. (کلی شیرکی (Clay Shirky)- دانشیار دانشگاه نیویورک)

زمانی که شما یک سیستم VoIP راه اندازی می کنید و می­خواهید آن را از آسیب­های احتمالی دور نگه دارید، در اصل می­خواهید مطمئن شوید که ترافیک اطلاعات مربوط به سیستم ویپ شما کاملا امن منتقل می شود و تخریب های احتمالی بر روی سیستم شما تاثیر ندارد، اما در اینجا مسئله­ ای بوجود می­ آید و آن این است که ساختن یک سیستم VoIP معمولی یک مسئله است و ساختن یک سیستم VoIP ایمن  مسئله­ای کاملا متفاوت است.

در این مقاله می­خواهیم به راهکارهای ساختن یک سیستم ایمن VoIP بپردازیم:

سیستم VoIP چیست؟

VoIP (Voice over Internet Protocol) یک شبکه­ ای از اصول و تکنولوژی­ها است. یک سیستم VoIP بطور معمول به شما اجازه برقراری ارتباطات چند رسانه ­ای و انجام تماس­ های صوتی بر روی شبکه­ های پهن باند را می­دهد.

شرکت­هایی که سرویس VoIP را ارائه می­دهند متنوع هستند. بعضی از آن­ها فقط اجازه برقراری ارتباط بین کاربران را از طریق سیستم خود می ­دهند، در حالی که بعضی دیگر از این شرکت­ها اجازه شماره­گیری هر شماره­ای در هر کجا را به شما می­ دهند. برخی از سیستم­های VoIP فقط با گوشی سیار، برخی دیگر با تلفن­های VoIP کار می­ کنند و برخی سیستم­های هیبریدی خود را با سیستم­های تلفن آنالوک نیز هماهنگ و ارتباط برقرار می­ کنند.

چگونه یک سیستم ایمن ایجاد بکنیم؟

متخصصین IT چندین راه را برای ساختن سیستم VoIP مختص به خودتان پیشنهاد می­کنند.

راه­اندازی و ساخت سیستم را با هدف مشخص و خودتان انجام دهید تا اطمینان حاصل کنید که تمام موارد نرم­افزاری و سخت افزاری و سرویس­ها از دسترس هکرها و کلاهبرداران خارج و سیستم ایمن باشد.در عین حال باید کاری کرد که ارتباطات مهم مانند ترافیک اطلاعات کاری، سرویس­های اورژانسی مثل ۱۱۰ و ۱۱۵ و ۱۲۵ و … بتوانند آزادانه از سیستم خارج و به آن داخل شوند.

برای ساختن یک سیستم ایمن معیارهای امنیتی زیر را در تمامی سیستم­های VoIP جدید پیاده­سازی کنید:

  • امنیت قبل و در هنگام راه­اندازی
  • راه­اندازی سرور مناسب و ارتباط شبکه­ای خوب

در این­جا هدف این است که یک سیستم ارتباطی داخلی ایمن بوجود بیاید که تماس­های صوتی و تصویری، سرویس­های متنی و چت، لیست­های تلفن و سرویس­های اشتراکی از راه دور مانند Desktop Sharing را رمزنگاری کند تا از نفوذ هکرهای احتمالی جلوگیری کند.

یک شرکت فرآهم کننده SIP (SIP Provider) مناسب و مطمئن را انتخاب کنید تا بتوانید یک بستر مناسب و نقاط ابتدایی و انتهایی مطمئنی برای ارسال و دریافت پیام­ها ایجاد کنید. اگر از یک سیستم پیشرفتهVoIP استفاده می­کنید باید از آدرس IP استاتیک (Static IP Address) برای پیاده­سازی این مسئله استفاده کرد.

اگر برای بار اول است که با سیستم VoIP کار می­کنید، به شما توصیه می­شود که از بکارگیری Amazon EC2 خودداری کنید. زیرا این سیستم از NAT برای ارسال و دریافت اطلاعات استفاده می­کند که خوب می­دانیم NAT با سیستم VoIP سازگاری مناسبی ندارد. برای راه­اندازی Amazon EC2 به یک متخصص دوره دیده و کارکشته نیاز است تا به مشکلات و سختی های احتمالی برنخوریم.

  • یک سیستم سرور (Server) و کلاینتی (Client) راه­اندازی کنید

همانند سیستم­های ارتباطی دیگر مانند Skype، شما باید نرم­افزار کلاینتی خود را راه­اندازی کنید تا بتوانید اطمینان حاصل کنید که این نرم­افزار با سرور شما کار می­کند. بعد از آن باید سرور مخصوص خود، کاربران و دامنه­های مختص خود را راه­اندازی کنید.

  • تامین امنیت تجهیزات

زمانی که مراحل قبل را بطور کامل انجام دادید، نوبیت آن است که اطمینان حاصل کنید که نرم­افزارها و سخت­افزارهای روترها و سوئیچ­ها کاملا بوسیله فایروال­ها و Gateway­ها امن شده­اند. چه سیستم شما بر پایه سخت­افزاری باشد و چه نرم­افزاری، این کار باید انجام شود. چگونگی انجتم این کار وابسته به نوع زیرساخت شما دارد. برای مثال برای راه­اندازی گیت وی MGCP باید از دستورالعمل Megaco/H.248 پیروی کرد.

فایروال­ها و VLAN­ها

با فایروال­ها، صدا و دیتای VLAN­ها را از هم جدا کنیم:

  • هر ترانک از شبکه باید شماره VLAN مخصوص به خود را داشته باشد

این مورد سطح امنیت را بالا خواهد برد. VLAN شماره ۱  را غیرفعال کنید. این VLAN به صورت پیش فرض فعال است و مستعد سوء استفاده از طرف هکرها و ویروس­ ها می ­باشد.

  • راه ­اندازی ACL­ها (Access Control Lists)
  • پورت VLAN­هایی که مورد استفاده قرار نمی­گیرند را غیرفعال کنید.

بطور معمول تمام پورت­های موجود در شبکه در یک زمان مورد استفاده قرار نمی­ گیرند و باید آن­هایی که مورد استفاده قرار نمی­گیرند را از درون شبکه خارج کرد و اطمینان حاصل کرد که حتما غیرفعال شده اند.

تمام این کارها مربوط به امنیت سیستم بعد از راه­اندازی آن است.

  • وجود سیستم تایید هویت برای کاربران

درون سیستم VoIP خود SRTP (Secure Real-Time Protocol) را راه ­اندازی کنید. از هر ابزاری که در دسترس دارید برای چک کردن کاربران سیستم در هنگام ورود به سیستم استفاده و مجوزهای تایید هویت را با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور منحصر به فرد برای چک کردن هر خط تلفن راه ­اندازی کنید.

  • سیستم را از لحاظ سخت­ افزاری ایمن نگه دارید

به همان میزانی که لازم است فایروال گذاشته شود و امنیت سیستم تامین شود تا هکرها نتوانند نفوذ کنند، تامین امنیت فیزیکی سیستم نیز بسیار مهم است. دسترسی­ها به دفتر و اتاقی که تجهیزات در آن قرار گرفته­اند را به دقت بررسی و مشخص کنید.

نتایج

بوجود آوردن سیستم VoIP مختص به خودتان یک کار زمان بر و مهم است و باید به درستی انجام شود.

با توجه به موارد گفته شده در بالا، برای شما امکان پدیر است که یک سیستم VoIP مخصوص به خود را راه­اندازی کنید که بتواند از ارتباطات شما محافظت کند و در عین حال این ارتباطات به راحتی بتوانند برقرار و در رفت و آمد باشد.


معامله ای مطمئن با اعضای ویژه و دارای نشان! اطلاعات بیشتر

شبکه های اجتماعی

ارتباط با ما

موبایل : -

تلفن : 021-49254

فکس : -

تلفکس : -

وب سایت : www.alovoip.ir